BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

My Little Prince

30 December 2011

G cr buah kuini

Slmt pg, pghujung 2011,
erm rini mama nak cite kisah mlm smlm..
Papa bwk mama ngan abg naufal keluar,
g cr buah kuini.. hehe.. 
mama teringin sgt nk mkn.. tp dgr ramai ckp
buah tu bermusim.. 

Memg hampa, dh puas cr x de pun.. 
semo penjual buah ckp blm musim..
x pelah, tggu musimnya nnt..

Last2 papa bawak mama ngan adik g mkn 
kt warung mee rebus gearbox yg sedap sgt tu..
tp setiap kali pegi, mama x tau ape nama kedai tu..
hehe.. yg mama tau berdekatan ngan mahmoodiah..

Mama mkn mee rebus biasa, 
papa mkn mee rebus gearbox,
abg mkn chickenchop..
sedap sgt, tp tekak msh inginkan kuini..

erm x pelh, bersabar, mudah2an dpt jugk sblm bersalin nnt..

*kesian papa, dh crkan semo tmpt kt skudai, tetap x de..


Diet Selepas Bersalin: Pengalaman Ibu Malaysia

Adakah diet dalam pantang tradisional yang diamalkan oleh ibu-ibu Malaysia benar-benar membantu?

Banyak tenaga dan kekuatan tenaga simpanan dalam tubuh ibu telah digunakan selepas bersalin. Oleh demikian, diet seseorang ibu selepas bersalin adalah penting untuk membantunya sembuh kembali dan pulih daripada kepenatan bersalin, dan juga untuk penghasilan susu ibu.

Kebanyakan ibu-ibu Malaysia mematuhi peraturan berpantang tradisional turun temurun. Budaya berlainan mempunyai pilihan makanan berpantang mereka sendiri. Bacalah untuk mengetahui pendapat pakar tentang sesetengah diet ini.
Jamu (herba, akar dan rempah ubatan)

Pandangan tradisional: Jamu membantu memanaskan tubuh ibu, meningkatkan aras tenaga, menghilangkan lemak dan toksin berlebihan daripada tubuh, serta mengecutkan rahim. 
Kata doktor: Buat masa ini, tiada kajian atau bukti terperinci yang membuktikan manfaat pengambilan Jamu selepas bersalin, tetapi para pakar bersetuju bahawa aroma Jamu sememangnya menenang dan menyamankan apabila disapu di seluruh tubuh. Bagi Jamu yang diambil secara oral, utamakan kualiti dan kebersihan Jamu bagi mengelakkan kesan sampingan yang tidak diingini.
Halia

Pandangan tradisional: Halia dianggap makanan yang “memanaskan”; ia membantu menggalakkan peredaran darah, mencegah atau melegakan angin dan menguatkan sendi. 
Kata doktor: Walaupun kajian menunjukkan bahawa halia mungkin boleh mengurangkan rasa loya dan muntah semasa hamil, namun tiada kajian yang telah menyokongnya sebagai makanan yang “memanaskan”. Anda boleh menggunakan halia sebagai rempah dalam makanan berpantang tetapi pengambilan berlebihan mungkin boleh mengakibatkan ibu melepaskan “angin”. Percayalah, angin ini bukan daripada sendi atau kepala ibu yang baru lepas bersalin dan tiada kaitan dengan sebarang sakit belakang atau sakit sendi di masa hadapan.
Ikan Haruan

Pandangan tradisional: Sup ikan daripada ikan haruan segar mempunyai ciri merawat yang menggalakkan penyembuhan luka dalaman, terutama sekali wanita yang telah menjalani pembedahan Caesarean. 
Kata doktor: Kajian menunjukkan bahawa ikan haruan mengandungi asid amino dan asid lemak tertentu yang penting untuk penyembuhan kecederaan. Secara amnya, makanan berprotein tinggi (seperti ayam itik, daging tanpa lemak, ikan dan produk tenusu) boleh mempercepatkan penyembuhan luka atau kecederaan. Ibuibu baru perlu memastikan pengambilan pelbagai jenis makanan sumber protein untuk membantu mereka pulih dengan segera.
Herba Cina

Pandangan tradisional: Sup herba disediakan menggunakan herba Cina tradisional tertentu, seperti kurma merah, kei zhi (wolfberry) dan dong guai (angelica), yang dikatakan boleh membantu menyihatkan darah, merawat simptom selepas bersalin seperti discaj yang berpanjangan dan membaiki tahap tenaga.
Kata doktor: Tiada bukti kukuh yang menunjukkan bahawa herba Cina akan memanfaatkan ibu selepas bersalin, tetapi kajian telah menunjukkan bahawa herba-herba ini bersifat antioksidan. Kesan sedemikan mungkin boleh membantu menggalakkan penyembuhan tisu dan menguatkan sistem imun. Namun demikian, janganlah mengambil herba sehingga keterlaluan kerana antioksidan seperti vitamin C dan E boleh diperolehi secara semulajadi daripada buah-buahan dan sayuran.
Sayuran Labu (seperti labu botol dan timun Jepun)

Pandangan tradisional: Membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu. 
Kata doktor: Tiada makanan khusus yang boleh meningkatkan pengeluaran susu ibu. Namun demikian, bagi memastikan pengeluaran susu yang berterusan, minumlah cecair yang mencukupi untuk mengganti semula cecair yang hilang daripada tubuh anda. Anda juga perlu makan dan rehat dengan sempurna supaya mempunyai tenaga untuk penghasilan susu yang optimum. Yang paling penting, teruskanlah penyusuan susu ibu.

Perhatian, Ibu-ibu Baru!
Tidak kiralah diet pantang mana yang anda ikuti semasa berpantang, pastikan anda makan diet yang berkhasiat dan seimbang bagi memastikan pengambilan nutrien yang optimum.
• Pentingkan diet yang mengandungi protein berkualiti daripada ikan, ayam itik, daging merah dan legum.
• Pastikan pengambilan kalsium yang mencukupi, daripada susu dan produk susu, terutamanya jika anda menyusu susu ibu.
• Tambah pengambilan makanan berserat ke dalam diet anda dengan mengambil lebih banyak buahbuahan dan sayuran segar bagi mengelakkan sembelit.
• Jika anda rasa anda menghadapi kesulitan untuk menyediakan makanan yang berkhasiat untuk diri sendiri, pertimbangkanlah untuk mengambil supplemen vitamin dan mineral dalam diet anda.
• Elakkan kafein, alkohol dan nikotin jika anda menyusu susu ibu.

28 December 2011

ombak rindu


Simpul Biawak Lagi

Salam Rabu..
Erm rini mama ada cite sedih..
sedih.. sedih.. sedih...
Kaki mama kena simpul biawak lg..
nangis2 sampai kt office..
sakit sgt3x.. sebb dh bengkak..

Papa marah mama pg td suh mama benti keje jek..
tp syg lah nak benti mcm tu jek..
mama drive jugk pg td..
ni lah bahananya.. dh dpt bahagian..
bengkak mkn teruk..

Mama mintk cuti 1/2 day rini..
balik tghari mama terus g umah tok mak johor..
lepak sane jek..
pas maghrib baru papa sampai ambik mama
ngan adik blk rumah..

Risaunya esok pg, ntah mcm manelh nak g keje..
mcm2 petua mama dh ikut..
tinggikan kaki ms tido, sapu minyak panas,
pakai stokin.. semo dh buat..
tp bl bgn pg, still cramp lg kakinya..



Dugaan mengandung kali ni..
Tp x pe, mama cube kuatkan diri untuk harungi
demi anak2 mama..
mama nak tgk baby keluar sihat, sempurna nnt..
mama sanggup hadapi apa sahaja untuk anak2 mama..

Mama Syg Anak2 Mama..... ; )

27 December 2011

Pantang Larang Semasa Mengandung

Tempoh pantang memang suatu jangkamasa yang membosankan. Banyak perkara-perkara yang sebelum ini menjadi kebiasaan terpaksa ditinggalkan dan pada masa yang sama amalan-amalan baru terpaksa diikuti kerana bimbang akan menjadi bentan dan sebagainya.

Karenah sewaktu hamil juga kadangkala boleh mememningkan kepala. Kerap yang berlaku adalah mengidam. Dalam keadaan ini, ahli keluarga yang terdekat akan menjadi "mangsa" dan biasanya si suamilah. Seboleh-bolehnya suami perlu memahami keadaan isteri dan bersedia mendapat apa yang dihajati selagi ia tidak melanggar syariat agama.

Mengidam berlaku kerana perubahan hormon pada awal waktu mengandung., menjadikan selera ibu menurun. Jadi pada ketika ini, ibu akan teringin untuk makan apa yang terlintas dibenaknya. Mengidam juga dikaitkan dengan nafsu. Adakalanya apa yang diidamkan itu bersalahan dengan syariat dan keterlaluan, maka di sini ibu perlu banyak bersabar. Anggaplah ini merupakan ujian Allah s.w.t kepada hambaNya yang akan bergelar seorang ibu. Ibu-ibu perlulah bersabar, jangan terlalu mengikut nafsu.

Tabiat terlalu mengikut hati ini akan memberi kesan kepada anak-anak apabila dilahirkan kelak. Ibu yang sabar dan tabah akan melahirkan zuriat yang tingi jatidirinya. Manakala sikap ibu yang terlalu "memanjakan" diri dikhuatiri kelak anaknya menjadi "spoil".

Dalam membicarakan tentang pantang larang dan adat istiadat sewaktu mengandung ini, terdapat beberapa amalan yang masih dipraktikkan walaupun sudah tidak banyak seperti dahulu. Sebagai contohnya seperti adat melenggang perut untuk mengetahui jantina bayi. Buah kelapa akan diletakkan di atas perut ibu, dan selepas itu kelapa itu dibiarkan jatuh. Sekiranya jatuh ke kiri ibu itu dikatakan akan melahirkan anak lelaki dan sekiranya jatuh ke kanan akan melahirkan anak perempuan.

Dalam masyarakat Melayu terdapat beberapa pantang larang yang masih lagi menjadi ikutan. Wanita-wanita hamil dilarang dari melakukan perkara-perkara berikut:

Dilarang mencaci atau mengumpat, membuat fitnah, iri hati juga bergaduh terutamanya dengan ibu mertua. Perbuatan tersebut dipercayai akan mempengaruhi perangai anak yang bakal lahir. Ibu mengandung juga akan mengalami kesulitan semasa melahirkan anak. Yang sebenarnya, tujuannya larangan di sini adalah untuk melahirkan rasa hormat kepada orang tua da selalunya ibu mertua turut menjaga dan membantu sewaktu dalam pantang.

Dilarang memaku, memahat dan menggali lubang. Tidak boleh memukul atau mencederakan binatang kerana dikhuatiri akan menyebabkan anak yang bakal lahir cacat anggota badan.

Dilarang keluar rumah pada waktu petang atau senja kerana dikhuatiri hantu akan menggusiknya.

Hendaklah menjauhi pergaulan dengan orang yang tidak jujur atau rendah maruahnya, kerana dipercayai ini akan mempengaruhi perangai anak yang bakal lahir.

Dilarang melihat gerhana bulan ataupun matahari kerana dikhuatiri anak yang bakal lahir akan cacat atau berkulit gelap.

Dilarang duduk di anak tangga kerana dipercayai perbuatan ini akan mendatangkan kecelakaan kepada ibu sewaktu hendak melahirkan anak.

Ibu juga dilarang memikul batu kerana dikhuatiri anak dalam kandungan menjadi lumpuh. Tidak boleh menanam pokok pisang kerana dikatakan perbuatan ini boleh menyebabkan anak berkepala besar yang luar biasa.

Ditegah menyusun tempurung kerana dikhuatiri anak yang dilahirkan akan botak kepalanya.

Ibu mengandung juga tidak boleh membiarkan anak-anak melangkah perut kerana dikhuatiri anak akan lahir cacat atau dilahirkan tidak cukup bulan. Dilarang tidur pada waktu tengah hari kerana dikhuatiri kepala anak yang bakal lahir akan menjadi besar.

Selain pantang larang yang dinyatakan di atas terdapat beberapa pantang larang lagi yang bersangkut dengan suami kepada ibu mengandung:

Suami kepada ibu mengandung pula dilarang meniup seruling atau alat bunyi bunyian kerana dikhuatiri anak yang akan dilahirkan sentiasa menangis.

Suami juga dilarang menyembelih ataupun pergi memburu binatang kerana dikhuatiri anak yang bakal lahir cacat anggota badannya.

Suami juga dilarang memukul, membunuh binatang seperti ular dan sebagainya kerana dipercayai anak yang lahir akan cacat atau kenan binatang tersebut.

Sejauhmana benar pantang larang ini. Namun apa yang penting di sini ialah sebagai bakal ibu dan ayah, manusia perlu senantiasa menjaga sikap dan tingkah laku, apatah lagi ketika hamil. Hanya kepada Allah s.w.t sahaja tempat hambanya meminta dan memohon agar tiada bala bencana ke atas kita sekeluarga InsyaAllah. Moga di anugerah anak yang comel lagi soleh.

KEMULIAAN IBU MENGANDUNG DALAM ISLAM

1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.

4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. ...

5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.

7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat

Kebaikan asid folic

Kepentingan asid folik di kehamilan trimester pertama

Pengambilan asid folik semasa mengandung amat penting.Pil asid folic ini membantu anda dalam mengurangkan risiko kecacatan janin, iaitu otak dan saraf tunjang.Pembentukan tiub nueral anak anda berlaku dalam minggu awal kehamilan.Tiub neural ini membentuk otak dan saraf tunjang.Kecacatan pembentukkan tiub neural ini dipanggil spina bifida dan anencephaly.

Kecacatan bayi-Spina bifida

Apabila saraf tunjang dan tulang belakang tidak tertutup,selaput dan cecair tulang belakang kelihatan keluar dari kulit belakang bayi.Kebanyakan spina bifida, sebahagian saraf tunjang dapat dilihat keluar dan rosak.

Bayi spina bifida boleh hidup. Kecacatan yang dialami adalah sepanjang hayat sperti lumpuh anggota kaki, tiada kawalan keatas pundi kencing dan usus, kecacatan mental dan hidrosefali.

Kecacatan janin-Anencepahly

Otak dan tengkorak kepala tidak membentuk normal.Ini menyebabkan sebahagian otak dan tulang tengkorak tidak terbentuk.Kebanyakan bayi anencepahly mati dalam kandunagn atau selepas dilahirkan.

Apa itu asid folik

Asid folic adalah sejenis vitamin B iaitu Vitamin B9. Asid folik membantu tubuh anda membentuk sel-sel baru.

Sumber asid folic

Sumber makanan kaya asid folic ialah sayuran hijau,kacang pea dan bijiran.Terdapat juga dipasaran roti yang diperkaya dengan asid folic.

Bagaimana memilih asid folik

Pil asid folik di pasaran tersedia dalam dua dos iaitu 400 mikrogram dan 5 miligram(5000 mikrogram).

Doktor anda lazimnya menggalakkan pengambilan 5 miligram sehari.Pengambilan 400 mikrogram juga mencukupi untuk keperluaan seharian anda.

Pil asid folik mudah larut dalam air.Jika anda mengambil pil asid folik berlebihan, pil ini akan dibuang melalui air kencing.

Pil asid folik tidak memerlukan preskripsi doktor. Pil asid folik mudah didapati di farmasi-farmasi dan klinik-klinik.

Pil ini agak meloyakan disebabkan ba unya yang agak kuat. Jika anda mempunyai masaalah ini, ambilah pil ini pada waktu malam sebelum tidur. Kesan sampingan loya tidak akan rasai kerana anda berada dalamn fasa tidur selepas mengambil pil asid folik ini..

Asid folik dan kehamilan

Asid folik atau folate atau asid pteroglutamate merupakan vitamin B9 yang amat penting. Vitamin B9 ini mengurangkan risiko kecacatan janin iaitu kecacatan tiub neural. Pil asid folik ini wajib diambil diawal kehamilan dan boleh diteruskan sehingga kelahiran bayi.Sumber-sumber semula-jadi asid folic ialah sayuran hijau, kacang pea dan bijiran.

6 Tanda Hamil Yang Anda Perlu Risau


Kehamilan melibatkan perubahan fisiologi tubuh dan kebanyakkan tanda tanda kehamilan berpunca dari rembesan hormon yang dikeluarkan oleh uri. Rasa mual, muntah sekali sekala, sengal perut dan pening merupakan sebahagian dari sakit sakit ringan yang kerap terjadi dan sesuatu yang anda tidak perlu risau. Walaubagaimanapun, terdapat juga tanda tanda kehamilan yang wanita fikir ia adalah simtom kehamilan biasa tetapi sebenarnya adalah sesuatu yang serius. Berikut adalah tanda tanda amaran yang anda perlu risau dan perlu segera berjumpa doktor sekiranya ia terjadi.
Tanda Amaran Serius 1: Pendarahan dan Pitam Di Awal Kehamilan

Pendarahan faraj kerap terjadi diawal kehamilan dan sering dikaitkan dengan keguguran. Walaubagaimanapun sekiranya pendarahan disertai dengan sakit pada perut dan rasa pitam, ia mungkin tanda kehamilan diluar rahim atau ‘ectopic pregnancy’. Hamil diluar rahim terjadi apabila telur yang disenyawakan terbenam di dalam salur peranakan atau sekitar kawasan pelvis dan bukan didalam rahim. Sekiranya kandungan ini pecah, ia akan menyebabkan pendarahan dalaman yang teruk dan boleh membahayakan nyawa. Pendarahan faraj juga boleh berlaku semasa trimester ke 2 atau ke 3 tetapi ia lebih dikaitkan dengan uri bawah ( placenta previa ) atau abruptio placenta, ia satu keadaan dimana uri merekah dari dinding rahim menyebabkan pendarahan yang teruk berlaku. Jangan berlengah untuk berjumpa dengan doktor sekiranya berlaku pendarahan tidak kira tempoh kehamilan anda.

Tanda Amaran Serius 2: Muntah keterlaluan

Rasa mual dan muntah ringan memang kerap terjadi terutamanya di awal kehamilan tetapi sekiranya muntah dan mual anda keterlaluan sehingga tidak berdaya meneruskan tugas harian, anda dikatakan mengalami 'Hyperemesis Gravidarum' . 'Hyperemesis Gravidarum' ialah keadaan dimana terjadi kekurangan bendalir dan mineral badan yang teruk yang boleh menyebabkan komplikasi serius. Dehidrasi dan kekurangan zat yang teruk badan akibat muntah dikaitkan dengan kecacatan janin dan kelahiran pra-matang. Sekiranya anda mengalami mual, terdapat ubat yang selamat yang boleh dimakan untuk mengurangkan muntah dan dapatkan nasihat tentang pemakanan yang boleh dihindari semasa konsultasi dengan doktor. Sekiranya muntah anda masih tidak dapat dikawal, anda mungkin akan dimasukkan ke wad dan rawatan rehidrasi akan diberikan untuk mengantikan bendalir dan mineral yang hilang.

Tanda Amaran Serius 3: Pergerakkan bayi kurang secara mendadak

Memang kerap terjadi diwaktu waktu tertentu ibu merasa pergerakkan bayi kurang aktif dari biasa tetapi sekiranya pergerakan bayi tiba tiba menurun berjam-jam lamanya, ia mungkin tanda bayi kekurangan oksigen atau tenaga. Sekiranya anda rasa bayi tidak begitu aktif , cuba dulu tip ini. Minum air sejuk dan makan atau tidur mengiring dan perhatikan seketika samada bayi kembali aktif atau tidak. Anda juga boleh memerikan stimulasi dengan cuba dengarkan muzik atau bunyi-bunyian untuk mengejutkan bayi dari tidur. Mencatat pergerakkan bayi anda mungkin boleh menolong. Secara umumnya, anda selalunya akan merasa 10 pergerakkan dalam masa 2 jam, sekiranya kurang, anda disarankan untuk berjumpa dengan doktor, ujian CTG ( jantung bayi) dan Ultrasounds boleh menentukan kesihatan bayi anda.

Tanda Amaran Serius 4: Kontraksi Pada Awal Trimester Ke 3

Kontraksi yang kerap mungkin tanda kelahiran pra-matang tapi bagi ibu kali pertama, mereka sering keliru dengan kontraksi Braxton Hicks. Braxton Hick boleh terjadi bila bila masa tetapi ia tidak konsisten dan akan berhenti dengan sendiri selepas beberapa jam. Kontraksi sebenar akan menjadi lebih kerap, bertambah sakit dan sekiranya disertai dengan pendarahan 'show' iaitu darah bercampur lendir, kemungkinan besar anda bakal mengalami kelahiran pra-matang. Kiranya anda pasti kontraksi anda semakin kerap, jumpa doktor dengan segera dan jangan tunggu keesokkan harinya. Sekiranya ia masih dalam peringkat awal, doktor masih sempat untuk cuba memberhentikan kontraksi dan memberikan ubat matangkan paru-paru bayi. Dengan itu, risiko komplikasi bayi pra-matang akan dapat dikurangkan.

Tanda Amaran Serius 5: Pecah Air Ketuban

Sekiranya anda sedang berehat, berbaring atau menonton TV dan tiba-tiba air mengalir keluar dari faraj membasahi sarung, baju atau cadar tilam anda, kemungkinan anda mengalami pecah air ketuban. Pecah ketuban kerap dikelirukan dengan aliran air kencing kerana terkencing secara tiba tiba juga sering terjadi disebabkan oleh rahim yang memberi tekanan pada pundi kencing. Sekiranya anda kurang pasti samada ia air kencing atau ketuban, pergi ke tandas dan buang air kencing sepenuhnya. Sekiranya air masih mengalir dicelah kangkang anda, sudah pasti anda pecah ketuban. Jumpalah doktor dengan segera. Pecah ketuban mempunyai risiko tersendiri seperti jangkitan kuman pada bayi yang boleh memberikan komplikasi yang serius selepas dilahirkan.

Tanda Amaran Serius 6: Sakit Kepala berterusan, Penglihatan kabur dan Bengkak keterlaluan

Sekiranya anda mengalami masalah ini semasa trimester ke 3, kemungkinan besar anda mengalami Pre-Eclampsia. Ia adalah keadaan dimana darah tinggi naik dengan mendadak disertai dengan protin yang banyak dalam urin. Ia adalah satu komplikasi kehamilan yang serius dan boleh membawa maut. Jumpa doktor dengan segera untuk pemeriksaan tekanan darah dan air kencing. Pemeriksaan antenatal yang rutin boleh mengawal penyakit ini pada peringkat awal.

Beruntungnya perempuan yang mempunyai rahim...

1.) Dia bekerja denganTuhan..jadi 'kilang 'manusia.Tiap-tiap bulan 
dia diberi cuti bergaji penuh..7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. 

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang lelaki
tak ada cuti dari sembahyang...sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita,sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi,seluruh dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin,itu dianggap mati syahid..
Allah izinkan terus masuk Syurga..Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami:seluruh
kebaikan suaminya,semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan
Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak
nak masuk syuga tanpa suaminya,jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.

Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah
lagi di akhirat.Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

6. )Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.

Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.

Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita & isteri agar tidak
derhaka denganNYA........

Wallahu'alam.............

Diabetes Ketika Hamil

Ada ketika ibu mengalami diabetes ketika hamil sedangkan semasa tidak hamil tidak mengalaminya. Terdapat 3 jenis diabetes tahap 1, tahap 2 atau gestational. Gestational berlaku ketika hamil sahaja. Biasanya tiada tanda tertentu yang boleh dipantau. Untuk mengetahuinya perlu membuat pemeriksaan antara minggu ke 24 ke 28 hamil.

Ketika hamil, badan anda akan menghasilkan juga glukosa untuk bayi yang disalurkan melalui uri. Uri juga menghasilkan hormon tertentu untuk membantu pembesaran bayi. Hormon ini menyebabkan badan anda sukar menggunakan insulin. Jika badan anda menghasilkan terlalu banyak hormon anti insulin, ia akan menghalang pergerakan glukosa dari aliran darah ke sel. Pankreas pula tidak mampu menghasilkan insulin yang cukup, ini menyebabkan berlaku diabetes bila terlalu banyak glukosa dalam darah.

Risiko mengalami diabetes ketika hamil jika
- sejarah keluarga yang alami diabetes
- pernah bersalin bayi pra matang atau bayi terlalu berat melebihi 4.5 kg
- Gemuk
- Berumur lebih 25 tahun

Diabetes akan memberi kesan kepada saiz bayi. Jika terlalu tinggi, bayi akan mendapat terlebih khasiat dan bayi terlebih besar. Ini boleh menyebabkan bayi gemuk atau dikenali mascromia. Bayi akan membentuk lemak di bahu dan menyebabkan sukar bersalin secara normal. Bayi juga akan mengalami kandungan gula dalam darah yang rendah, kemungkinan bayi juga alami diabetes tahap 2 di kemudian harinya atau alami demam kuning.

Kesan pada ibu pula, ibu mungkin terpaksa bersalin secara pembedahan, alami tekanan darah tinggi dan bengkak tangan dan kaki, jangkitan saluran kencing dan mengalami diabetes ketika semakin berumur dan alaminya lagi untuk kehamilan seterusnya.

Jika anda alami diabetes, anda boleh kawalnya dengan menjaga pemakanan, tahap aktiviti anda, insulin dan stres. Dapatkan nasihat dari doktor atau pakar pemakanan. Anda perlu memeriksa glukosa dalam darah mengikut yang disarankan oleh doktor anda dengan membuat ujian glukosa.

Untuk memastikan bayi sihat, sepanjang hamil boleh lakukan beberapa ujian
- ujian ultrasound perlu dilakukan untuk memeriksa perkembangan bayi.
- Ujian alpha-fetoprotein untuk mengesan protein tertentu yang dihasilkan dalam hati bayi.
- Amniocentesis – ujian mengambil cecair amniotic (cecair di sekeliling bayi). Penting untuk tentukan paru-paru bayi matang jika terpaksa bersalin awal
- Ujian anti stress - merekod denyutan jantung bayi untuk memeriksa kesihatan bayi di akhir hamil. Sejenis alat akan diletak di perut ibu
- Pantauan terhadap bayi semasa bersalin. Membuat pemeriksaan denyutan jantung bayi untuk mengesan jika terdapat tanda stres..

Posisi Terbaik Semasa Tidur Bagi Ibu Hamil



Satu perbualan antara pesakit dengan seorang doktor


"Doktor,boleh saya minta MC hari ini?"


Apa masalah puan,puan sakit ke? doktor itu kepada wanita yang sedang hamil.


"Tidak.Saya tak cukup tidur semalam.Perut saya semakin membesar,saya tidak selesa untuk tidur.
'Saya pusing ke kanan dan ke kiri,tetapi masih tidak boleh melelapkan mata".


Doktor berfikir sejenak .Berat juga ujian wanita yang hamil.


"Salam,doktor.Saya mahu bertanyakan sesuatu.Untuk ibu hamil,seeloknya posisi tidur bagaimana yang sesuai ?Untuk pengetahuan doktor,apabila saya mengiring belah kanan saya mempenyai perasaan bimbang kalau-kalau kepala bayi berada disebelah kanan dan terhempap pula.Saya diberitahu orang,tidur terlentang tidak sesuai untuk wanita hamil".


Ketika hamil,banyak pekara yang harus difikirkan.Bukan setakat keselesaan untuk tidur,tetapi juga keselamatan bayi dalam rahim,Ramai para ibu tidak menyedari bahawa posisi mereka tidur boleh mengancam keselamatan bayi dalam rahim.


Apabila rahim semakin membesar,ia mendapat ruang abdomen yang akan mengganggu pernafasan,penghadaman,kelancaran membuang air besar dan air kecil dan mungkin
memperlahankan peredaran darah.


Bayangkan seorang wanita berbaring terlentang.Saya selalu mengibaratkan seguni beras yang mempunyai
berat 2-3 kg diletakakn dibahagian abdomen.Tentu rasa senak dan sukar bernafas jika tidur dalam posisi terlentang.


Posisi terlentang juga menyebabkan rahim memberikan tekanan fizikal pada saluran darah besar(aorta dan inferior vena cava)lalu menghalang peredaran darah ke jantung seterusnya menganggu bekalan oksigen dan nutrien pada bayi dalam rahim.

Ramai pakar perubatan berpendapat bahawa posisi terbaik untuk seorang wanita hamil tidur ialah posisi
mengiring (sleep on side).Seorang wanita boleh mengiring kesebelah kanan atau kiri tetapi adalah digalakan
wanita tidur mengiring ke sebelah kanan.Kerana kanan ia lebih menepati sunnah yang Rasulullah s.a.w ditunjukan.

Tidur mengiring tidak menganggu peredaran darah,dan akan menyebabkan lebih banyak nutrien dan oksigen dihantar pada bayi dalam rahim.Selain dari mengiring,lipatkan peha dan lutut seperti posisi bayi dan letakkan bantal diantara kedua peha.


Bagi wanita yang mengalami sakit belakang,bantal boleh diletakkan dibawah perut disebelah belakang.
Bagi mengurangkan rasa loya dan muntah akibat "reflux gastritis",bolehlah meninggikan bahagian dada
dengan meletakan bantal di bahagian dada.


Wanita yang biasa tidur menelentang,tentu posisi ini tidak selesa.Boleh tukarkan posisi ke kanan dan kiri untuk mengurangkan ketidakselesaan.Berbaring mengiring sebelah kanan di awal adalah sunnah,tetapi mengekalkannya
tidak sunnah.Cuma kita ditegah untuk tidur tertiarap,lebih-lebih lagi ketika hamil.



Nabi melihat seorang lelaki tidur sambil meniarap,lantas beliau berkata:
Inilah bara berbaring yang dibenci Allah.(Hadis riwayat Tarmizi)


Sudah tentu apabila semakin mendekati kelahiran dan abdomen semakin membesar,
sukar untuk tidur meniarap.Tetapi tabiat ini juga harus dihentikan ketika di awal kehamilan.


Dalam banyak kejian menunjukan risiko untuk bayi dalam rahim (stillbirth) bagi wanita hamil
yang tidur mengiring adalah rendah berbanding dengan wanita hamil yang tidur dalam posisi yang lain. 

Kesan posisi meniarap atau terlentang menyebabkan darah yang membawa oksigen
dan nutrien tidak sampai
kepada bayi dan menyebabkan kematian bayi dalam rahim.


Jadi berhati-hatilah ketika memilih posisi untuk tidur ketika hamil.Semoga Allah
mempermudahkan kehamilan wanita yang sabar menghadapi dugaan dalam kehamilan anda.



Wallahhu a`lam.



Perompak lagi..

Salam Selasa..
walaupun hari ni hari selasa, tp hari ni adlh hari permulaan
kerja untuk mggu ni kepada semo pekrja2..
dah puas cuti panjang, nak naik keje rini mcm nak
merangkak jek rasanya.. teruk btl..

Kul 10 pg td dikejutkan oleh berita sedih..
erm Hp abg afiq hilg kena curi..
ada org bukak tingkap bilik dia, ambik hp yg tgh cas..
memg pro, hp tu jauh dr tingkap..
pun boleh curi.. kesian abg afiq..

ntah ape2 org zaman skrg ni..
keje x mo, tp asyiklh pecah msk umah org..
curi sane, curi sini.. mcm x de agama..
x rase dosa ke ambik brg org lain..

Mudah2an satu hari nnt Tuhan akan bg petunjuk 
jugak pd org2 yg mcm ni..

25 December 2011

Simpang renggam, umah ayahlong..

Sebenarnya habis kenduri khwin mama ngan adik plan nak 
terus balik umah johor.. tapiiiiiiii.......
ayahcik ajak balik air hitam semula.. 
Hari isnin ( hari ni ) baru blk johor ngan dia..
hehe.. mama ngan adik layannnnnnnn...

habis kenduri khwin mama zuly bwk mama ngan adik singgah umah
kg melayu sekejap...
Msg2 nak sembhyg zohor dulu.. 
sempat jumpa papa kejab jek.. hehe..
kesian papa kena tggl lg..
x pe, papa relax puas2 ek... nnt mama ngan adik dh blk sane
papa dh kena layan semula kerenah kitaorg...

Selesai mandi & solat kitaorg bertolak ke simpang rggm
umah ayahlong.. umah tu dh ada org nak msk sewa..
so, ayahlong ngan mak ani nak kemas2 dulu..
Along ngan ayahcik plak tolong mengecat..

Lepak2 sampai lepas maghrib baru balik ke air hitam...


mak ani ngah sibuk mengemas..


anak bujang mama, tekun mengadap along ngan ayahcik mengecat..


x reti penat2 budak2 ni.. termasuk anak bujang mama..



Kenduri Kahwin

Kejab jek dah sampai umah kenduri khwin tu..
Perjalan oklah, x jem sgt, sebb bukn hari keje kot..
kalau x maunya jem jln nak ke johor jaya tu..

sampai sane tok mak biasalh happy dpt jumpa adik2 angkt dia 
ms kt mersing dulu..
mama x berapa kenal sgt diaorg, sebb ms tok ayah ngan tok mak
duk kt mersing, mama kecik lg..
baru lahir pun.. hehe...

Sampai sane prut kenyang lg, pukulan nasi dagang pg td..
erm tp jamah jugklah makanan kt sane..
takut nnt terkenang2 plak bl dh blk umah..





pice mama ni semo abg naufal yg ambik...





dan ni of coz lah ensem boy mama...

Xtvt cuti x'mas

Salam Isnin..
Hehehe.. rini mama nak cite psl xtvt semlm sempena cuti hari x'mas day..
Pg2 dah bertolak ke JB ngan mama zuly, tok ayah, tok mak & abg syafiq..
Mama ngan adik join sekali nk terus blk umah jb..

Ayahlong suh singgh umah dia dulu, sarapan..
ayahlong beli nasi dagang, nasi lemak, roti canai.. 
erm camne ek dh sarapan kenyang2, pastu nk g keje khwn plak..


Gambo ni abg naufal yg ambik.. erm bolehlh.. hehe..


yg ni plak bakal abg yg ensem.. 

Pkl 11 pg kitaorg bertolak ke umah keje khwin adik angkat tok mak..
Area berdekatan ngan Taman Johor Jaya..



24 December 2011

Kek batik

Slmt mlm.. hehe.. mood happy gaban sebb tekak dah telan kek batik
yg diidam2kan beberapa hari ni..
terima kasih sahabat baik mama untie nurul,
coz dpt belikan ( x taulh ko beli ke, ko buat ke, sebb ko ckp x de nye nak btl )
huhuhu...



sedap sgt kek batik ni......

23 December 2011

Simpul Biawak

Erm sesuatu yg amat menyakitkan..
bangun pg2 kaki dh kena simpul biawak..
sakitnye yg amat, nak jln pun susah..
kenapa ek, bl mengandung mesti senang kena simpul biawak..
mcm dh x de simpul lain selain dr biawak.. huhu..

kata org simpul biawak ni disebbkan oleh tidur dlm keadaan cuaca yg sejuk..
tp memg sejuk pun cuaca mlm td..
mcm mane ni nak hilgkan simpul biawak ni..
sakit sgt nak jalan pun susah..  : (

yes mama dh dpt petua dr satu blog ni,
mama nak cubelah, mudah2an ok pasni..

Kfc

Salam Semo..
Rini mama nak cite psl xtvt ptg jumaat ( ptg td )...
Mama bwk abg naufal g KfC baru kt Air Hitam..
G ngan mama zuly, abg faris & abg syafiq..
best gak lepak2, hilgkan boring kt umah..

layan jelah gambo2 ms kt sane.. hehe...






and lastly, mak buyung yg comelllll.. hahhaha..
















11 weeks, 4 days...
membesar sihat. hehe...

Jumaat Yang Indah

Salam Jumaat.. Penghulu segala hari..
pejam celik, pejam celik dh jumpa hari Jumaat semula..
Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah kerana msh memberi aku nafas shgga ke hr ini
untuk menikmati keindahan alam mu, 
dan aku bersyukur kerana msh diberi peluang untk bersama-sama
keluarga, sahabat handai, dan umat manusia di bumi bertuah ini..
syukur , syukur , syukur, Ya Allah...


22 December 2011

Jalan-jalan ke Batu Pahat

Salam Khamis.. hehe..
Rini mama nak cite psl mama g jalan2 kt batu pahat ngan mama zuly..
mama sebenarnya nak g beli susu untuk mama..
susu untuk ibu2 mengandung..
susu Anmum mama dh habis..

Tp mama dapat susu lain plak..
Budak promoter tu boleh promote kt mama susu ni,
S26 MAMA..


Baru hari ni mama tau yg S26 ada untuk ibu mengandung
Mama cube beli sebb bile bace kebaikannya, bgs jugak..
byk khasiat untk mama dan baby dalam kandungan..
harga pun boleh tahan berpatutan..

Lepas tu mama jalan2 lg..
jumpa plak madu yg mama cari2 selama ni..


Madu Embun Giant B..
madu ni khas untuk ibu mengandung..
kebaikannya ialah untuk menguatkan tulang baby,
tumbesaran bayi,
dan mengelakkan penyakit kencing manis..
alhamdulillah, selesai ape yg mama cr selama ni..
dah dpt susu, dah dpt madu..


Mama ngan mama zuly nak g mkn..
perut dah lapar sgt ni.. kaki lenguh jgn cite plak..
punyelah penat, tp gagahkan jugk..
tp ada satu lg mama blm dpt beli lg..
seluar maternity..

alhamdulillah, keluar dr carrefour tu, mama nampak ada butik untuk
pakaian ibu2 mengandung.. hehe,, jumpa jugk..

ini nama butik tu,


mama dpt beli seluar yg mama idam2kan..


mcm2 pakaian ada kt dlm tu.. geram btl mama tgk..
x pe, pasni mama akan dtg lg..
harga kt butik ni pun boleh tahan berpatutan..

selesai membeli-belah..
masa untuk makan.. kesian baby dlm pewut dh kelaparan..
mama g shopping x ingt dunia..

habis mkn, terus balik..
windu kt abg naufal..
kesian kena tggl.. hehe..
( bkn x nak bwk abg, nnt susah mama nk pilih2 brg, abg buat hal jek )
kalau keluar shopping ngan papa baru mama bwk abg yek. ; )


21 December 2011

Laksa Penang

Semalam tok mak masak laksa Penang..
oh sedap sungguhhhhh...
Kena plak ngan kuah yg masam2 gtu..
Sampai ke pg ni mama mkn laksa lg sekali..
erm dh mkn pasni x mintak dah..
tggu makanan lain plak.. hehe..


* tekak cam nak mkn kek batik..

20 December 2011

Cara meneran semasa bersalin

1. angkat kepala dagu cecah dada.


2. mata pandang perut

3. tangan pegang keting (bahagian kaki yang berhampiran buku lali)

4. masa teran jangan keluarkan suara atau menangis kerana ini akan
membuatkan ibu tersebut kurang tenaga dan tak kuat

5. masa teran tu jangan sesekali angkat punggung.kerana ini akan mengakibatkan luka dan koyak yang besar di bahagian vagina

6. baca bismilah, selawat atau ape ajer yang terlintas tu dan teran kuat2 Ps; teran hanya bila disuruh teran (kalau di hospital, alat CTG akan diletakkan pada perut untuk measure contraction uterus, kalau ada contraction/rasa sakit baru teran, bukan main teran jer.. )

7. tips tambahan: kongsi la tips ni dengan husband supaya dapat mengingatkan anda. Mungkin masa tu anda akan terlupa dek menahan sakit.bila husband dah tau senang la dia memberi panduan kan (pernah sya lihat masa tgk tu ada sorang suami nie setia menemani isteri dia bersalin, sambil bisik-bisik kat isteri dia bagi semangat)